Det vigtigste er at maskinerne kører
Case 12. juni, 2018
En manglende luftfitting kan være skyld i, at maskinerne holder stille og koster flere tusinde kroner i timen. Derfor skal de rigtige reservedele være på lager, så nedetiden bliver reduceret mest muligt. Et kanbansystem var løsningen for SP Moulding.
70 støbemaskiner og 30 specialmaskiner står fordelt i de forskellige haller hos plaststøberiet SP Moulding, der ligger mellem Skive og Viborg. Her er Steffen Jensen automatiktekniker, og hans vigtigste opgave er at holde de 100 maskiner kørende. Det indebærer både vedligehold, nedbrud og reparationer.
- Det vigtigste er, at vores maskiner kører, og at vi har de reservedele, som vi skal bruge, forklarer han.
Derfor har de fået en kanbanløsning, hvor diverse SMC-pneumatikkomponenter har deres helt egen reol. Alt er mærket med stregkoder og billeder, så alle nemt og hurtigt kan finde de rigtige produkter. For konsekvenserne er store, hvis maskinen holder stille for længe, påpeger Steffen Jensen.
- Kan aftenholdet ikke finde den rigtige reservedel, så står maskinen jo stille indtil vi møder ind næste morgen, og så har vi tabt to tredjedele produktion på et døgn på grund af en fitting, som måske koster 25 kroner.
Takket være det nye system har virksomheden sparet masser af tid, fordi medarbejderne ikke længere skal lede efter det, de har brug for. Desuden er bestillingstiden blevet mindsket markant, da stregkoderne scannes og derved sender en ordre direkte til Solar.
- Og så er det da også dejligt, at vi ikke møder ind til en sur operatør, som har været skufferne igennem forgæves, smiler automatikteknikeren.
I samarbejde med Solar fik den vestjyske virksomhed tilpasset systemet til deres pneumatikdele, og efter grundig gennemgang blev også antallet af varenumre reduceret med cirka 30 procent.
- Kanbansystemet var med til at skabe et helt andet overblik, og på den måde fandt vi ud af, at flere varenumre gik igen eller lå andre steder på lageret. Så nu har de både sparet tid, reduceret lageret og gjort varerne mere tilgængelige, siger Morten Kiel Gotfredsen, Account Manager hos Solar.
Og det er en kæmpe fordel, mener Steffen Jensen.
- Chancen for, at vi nu løber tør, er meget lille. Det betyder oppetid på maskinerne.