Indkøbsafdelingerne må bidrage mere til konkurrenceevnen
Kronik November 9, 2018
Af Lars Lange Andersen, Head of Food & Beverage, Solar A/S
De seneste regnskaber fra flere skandinaviske fødevarevirksomheder fortæller historien om en branche, der fortsat er under pres. Og mens Dansk Industri arbejder på, at ”udbygge Danmarks konkurrenceevne over for fødevareindustrien,” er branchen udfordret af høje omkostninger.
I en undersøgelse fra 2018 af netop DI peger fødevarevirksomhederne selv på omkostningerne som den største barriere for vækst. Råvarer, husleje og lønninger er svære knapper at skrue på, uden at det får mærkbare konsekvenser. Så vi må kigge andre steder hen, hvis vi skal finde ny værdi til bundlinjen.
Og her kommer indkøbsafdelingerne i spil.
Jeg var for nylig på besøg i en virksomhed. Her havde man nok fået en konkurrencedygtig aftale på en række produkter, men betalte mange gange besparelsen i fakturerings- og lageromkostninger. Vi ser store velfungerende virksomheder købe ind på den samme måde, som de altid har gjort. Jeg betvivler ikke, at der knokles igennem derude. Men jeg mener, at man sideløbende med et fokus på indkøbspriserne også bør stille sig selv spørgsmålet; Kan vi gå til opgaven på en fundamentalt anderledes måde
Indkøbsprisen udgør kun 15 procent
I fødevaremagasinet Plus Proces har Force Technology tidligere påpeget, at indkøbsprisen på udstyr kun udgør 15-20 procent af de samlede omkostninger. Resten er drift. Jeg er ikke uenig i det estimat. Slet ikke.
Hos Solar sourcer vi til alle dele af den skandinaviske fødevareindustri. Herfra ved vi, at flere virksomheder af samme grund er begyndt at implementere smartere lagerløsninger, konsolidere deres leverandører og finde det rigtige logistiske setup.
Og det virker. Vores kunder fortæller, at de typisk reducerer arbejdskapitalen med op til 12 procent, administration ved bestilling med op til 30 procent og deres generelle forbrug med op til 15 procent. Det kan give helt op til 25 procent ny værdi, som enten forbedrer bundlinjen eller frigør arbejdstid, som bidrager med reel værdi i stedet for administration.
Men hvor skal I starte?
Det kommer naturligvis an på modenhed. Hvor godt er jeres overblik, når det kommer til stykket?
Nogle virksomheder kæmper med at få gennemsigtighed i deres total cost of ownership, TCO, og reducerer derfor deres sourcing-fokus til indkøbsprisen alene. Her kan en række lavthængende frugter, fx simple lagerløsninger og digitale bestillingsservices, give hurtige resultater og bane vejen til endnu større gevinster.
Andre er i fuld kontrol. De kender deres TCO og er strategiske i deres sourcing-setup. De er derfor gode til at købe ind på en måde, der tager højde for alle omkostninger i forbindelse med indkøb, forbrug og bortskaffelse af materiel. Her kan man implementere mere omfattende løsninger som standardisering, tail spend-konsolidering og KPI-rapportering.
Men i sidste ende handler det om, hvor langt I er villige til at gå. Det kan være en udfordring at gå nye veje, og det kræver, at der er opbakning i organisationen. Men tør I gå hele vejen, kan I blive et afgørende strategisk led i virksomhedens samlede konkurrenceevne, forbedre bundlinjen og ikke mindst fjerne noget af presset på forretningen.
Vil du vide mere om TCO?
Med en totaløkonomisk tilgang og et stærkt partnerskab kan vi sammen finde en ny værdi i jeres sourcing-setup.