Diversitet gør en forskel

Diversitet gør en forskel

Hun oplever, at fordelen ved at arbejde i et team med både mænd og kvinder er, at man får flere synspunkter, fordi mænd og kvinder handler og tænker forskelligt. For kunden gør det også en forskel. Tonefaldet ændrer sig, og de sædvanlige måder at interagere på ændres ofte for en mere høflig og professionel måde at arbejde sammen på. "Det hele handler om at have en god forbindelse med kunden og sørge for, at de føler sig godt tilpas," siger Louise. "Jeg kan godt lide mit job hos Solar, fordi der er en stor grad af frihed til at tilrettelægge mit eget arbejde, og der er god hjælp og støtte fra teamet." Hendes råd til andre er, at den bedste måde at lære på er bare at prøve. "Man falder måske nogle gange, men så rejser man sig og lærer," siger hun.

Ansæt din efterfølger

"Uanset om du ansætter en mand eller en kvinde, så handler det om personens ambitioner og kvaliteter," siger Robert. "Jeg har et motto: 'Ansæt din egen efterfølger'. Som leder skal du udvikle de talenter, du har, og sikre at de stadigt er engagerede og bliver i virksomheden. Kvinder er underudnyttede talenter, men regn ikke med, at de selv søger jobbet. Man er nødt til selv at finde nye måder at opspore kandidater."

Uddan lederne

Louise er enig: "For at tiltrække flere kvinder i de traditionelt mandsdominerede jobs, skal vi uddanne de ansættende ledere i virksomhederne, så de lærer at bruge deres personlige netværk til at identificere relevante kandidater. Fremhæv de bløde værdier i jobbet og virksomheden – allerede i jobannoncen. Det er vigtigt for kvinder. Fokusér på personligheden og mennesket – det er den vigtigste del. Resten kan læres."

 

Vi stræber efter diversitet

I Solar tror vi på, at diversitet på arbejdspladsen giver mulighed for flere idéer og bedre processer. En mangfoldighed af talenter giver en bredere vifte af færdigheder, erfaringer og perspektiver, og det øger potentialet for større produktivitet og kreativitet. Derfor er vores primære mål inden for diversitet i Solar at stræbe mod 25 procent af kvinder i vores topledelse inden for 2025 med det formål at gøre os til en endnu stærkere virksomhed i fremtiden.