LED-løsning forvandlede kundeoplevelsen
Belysningsløsning giver helt anden farvegengivelse.
På Egetæppers fabrik fik de en belysningsløsning, de slet ikke havde forestillet sig. Nu har de multifunktionelle rum, og kunderne ser produkterne i en helt anden farvegengivelse.
Hos Egetæppers fabrik i Gram var de faktisk allerede besluttet på en belysningsløsning, som de var tilfredse med. Men så kom belysningskonsulent Martin Frederiksen fra Solar forbi og kastede helt nyt lys på sagen.
I dag har Egetæpper en løsning, der er væsentlig anderledes end det, de oprindeligt havde forestillet sig. En løsning, der udvider rummenes brugsmuligheder, og som bliver bemærket af tæppeforretningens kunder.
Kelvin Change i mødelokalet
”En af de idéer, vi kom med, var at give mulighed for at skifte mellem det varme og kolde lys i mødelokalet, fra den friske, blå dagslyslignende belysning til den hyggelige stearinlyslignende”, siger Martin Frederiksen.
Han fandt ud af, at mødelokalet hos Egetæpper om dagen gerne blev brugt som konferencelokale og om aftenen ofte til fx møder, hvor deltagerne gerne bliver og nyder en kop kaffe bagefter.
”Med et enkelt tryk på en knap kan du nu ændre rummets funktion fra frisk belysning, der gør folk klare i hovedet, til varm hyggebelysning, hvor man har lyst til at sidde og nyde en velfortjent kop kaffe eller te. Det er jo ikke hyggeligt at sidde kl. 21 om aftenen i fuld dagsbelysning”, siger han.
Belysnings-produkter i dette projekt:
- Inpact 150 LED Wallwasher, anvendes i udstillingen
- Special Mikko R LED Tunable White (Kelvin Change), fremstillet i specialvariant, anvendes i mødelokale
- Special Mikko R LED, fremstillet i specialvariant, anvendes i kontorer
- Wall LED Double, til markering af vægge i gangarealer
Særligt loft krævede specialløsning
Egetæpper havde ikke selv overvejet Kelvin Change, da mødelokalet har et meget specielt loft, som ikke kan rumme en standard belysningsløsning. Men det var ikke noget problem for Solars belysningskonsulent.
”Vi har bare fået produceret et armatur, der passer, så der ikke skulle ændres noget ved loftet”, forklarer han.
Kundernes skygger ødelagde udstilling
Også i showroomet var der problemer med belysningen. Her var installeret spots, der alle pegede på udstillingen af tæpper, så kunderne selv skyggede for produktet, når de gik derhen.
”Showroomet er jo en udstilling af kvaliteter og farver, så kunden fik slet ikke den rigtige oplevelse. Farvegengivelsen var også dårlig om aftenen, når der ikke var dagslys”, siger Martin Frederiksen.
Han fik i stedet etableret asymmetrisk og indirekte belysning med en rigtig god farvegengivelse.
”Så nu kan man se den kvalitet, tæppet og farven har. En flot, rød farve ser ikke nødvendigvis flot og rød ud i en dårlig belysning.”
Stort kundepotentiale indenfor belysning
Martin Frederiksen er ikke i tvivl om, at der er et stort kundepotentiale af lignende virksomheder for landets installatører.
”Der findes utrolig mange af de her bygninger, der har mindre rum, gangarealer, toiletter og administrationsbygninger. Og man har en tendens til at nedprioritere lyset her og overser, hvor stor betydning det har. Der ligger et stort kundepotentiale for installatørerne”, mener Martin Frederiksen.
Det er godt nok sejt!
Hos Egetæpper er lysforvandlingen ikke gået ubemærket hen. Vi skulle være færdige til fabrikschefens 40 års jubilæum dernede. Vi kæmpede, og vi nåede det. Og deres kunder og gæster sagde til dem: ”Det er godt nok sejt, det her.” Det er altså store ord, når vi er i Sønderjylland, smiler Martin Frederiksen.